مبطلات نماز

دوازده چیز نماز را باطل میکند که آنها را مبطلات نماز گویند.

اول : از بین رفتن یکی از شروط نماز

دوم : باطل شدن وضو

سوم : دست بسته نماز خواندن

چهارم : آمین گفتن

پنجم : پشت به قبله نماز خواندن

ششم : حرف زدن

هفتم : خنده کردن

هشتم : گریه کردن

نهم : بهم خوردن صورت نماز

دهم : خوردن و آشامیدن

یازدهم : شک

دوازدهم : کم یا زیاد کردن ارکان

 

اموری که در نماز مکروه است

هر کاری که خشوع و خضوع نمازگزار را از بین ببرد مکروه است ، از جمله نگاه کردن به چپ و راست (البته اگر صورت را زیاد برگرداند نماز اشکال دارد) و بازی کردن با ریش و با دست خود و داخل کردن انگشتها در یکدیگر و انداختن آب دهان و نگاه کردن به خط انگشتر و نیز مکروه است هنگامی که مشغول حمد و سوره و ذکر نماز است برای شنیدن حرف کسی ساکت شود ، همچنین مکروه است که انسان در موقع خواب آلودگی یا وقتی که نیاز به دفع بول و غائط دارد ، یا لباس تنگ در تن کرده نماز بخواند.

 ماز جماعت

 

 

نماز جماعت

 

نماز جماعت از مهمترین مستحبات است و از بزرگترین شعائر اسلامی است و در روایات ، فوق العاده روی آن تکیه شده است ، مخصوصاً برای همسایه مسجد یا کسی که صدای اذان مسجد را میشنود بیشتر سفارش شده و سزاوار است انسان تا میتواند نمازش را به جماعت بخواند. در روایتی آمده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت آن ثواب 150 نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کند هر رکعت ثواب 600نماز و هر قدر عدد نمازگزاران بیشتر شود

و اگر عدد آنان از ده نفر بگذرد اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و ملائکه و انس و جن نویسنده شوند ، نمیتوانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

     حاضر نشدن به نماز جماعت اگر از روی بی اعتنایی و سبک شمردن باشد حرام است.

     مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادی(تنها) باشد بهتر است و نیز جماعتی که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول دهند برتر است.

     هر گاه جماعت برپا شود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند و اگر بعداً بفهمد که نماز اولش باطل بوده نماز دوم کافیست.

     کسی که در نماز وسواس دارد و وسواس او اسباب اشکال نماز میشود، چنانچه بداند در صورتی که نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت میشود باید نماز را به جماعت بخواند.

     هیچ نماز مستحبی را نمیتوان با جماعت خواند، مگر نماز استسقاء یعنی نمازی که برای آمدن باران میخوانند و نماز عید فطر و قربان که در زمان غیبت امام (ع) مستحب است.

 

شرایط نماز جماعت

1-نبودن حائل

2-بلندتر نبودن جای ایستادن امام از ماموم

3-نبودن فاصله میان امام و ماموم

4-ماموم جلوتر از امام نایستد

 

شرایط امام جماعت

 

امام جماعت باید بالغ ، عاقل ، عادل ، حلالزاده و شیعه دوازده امامی باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر ماموم مرد است امام هم باید مرد باشد ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد و هر انسانی حلالزاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان ، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

 

 

نماز عید فطر و قربان

 

این نماز در زمان حضور امام (ع) واجب است و باید به جماعت خوانده شود ولی در زمان ما که امام (ع)غایب است مستحب میباشد و میتوان آن را به جماعت یا فرادی خواند.

     وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب است تا ظهر ولی مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را به جا آورد.

دستور نماز عید فطر و قربان

 

نماز عید فطر و قربان دو رکعت است ، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تککبیر دیگری بگوید و به رکوع رود ، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند وو تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید



نظر  

نوشته شده توسط خادمی در یکشنبه 90/9/27 ساعت 7:56 عصر موضوع | لینک ثابت