مستحب است در نماز عید فطر و قر بان امور زیر را به امید ثواب پروردگار رعایت کند:

1-قرائت نماز عید را بلند بخواند.

 2-بعد از نماز دو خطبه بخواند مانند خطبه های نماز جمعه با این تفاوت که در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عید بعد از نماز خوانده می شود واین خطبه در صورتی است که نماز را با جماعت بخواند.

 3-در این نماز سوره مخصوص شرط نیست ولی بهتر است در رکعت اول سوره  سبح اسم ربک الاعلی و در رکعت دوم سوره والشمس بخواند.

4-در روز عید فطر قبل از نماز عید با خرما افطار کند ودر عید قربان بعد از قدری از گوشت قربانی بخورد.

5-پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخواند.

 6-در نماز عید بر زمین سجده کند و در موقع گفتن تکبیرها دستها را بلند کند.

 7-بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لالله الحمد الله اکبر علی ما هدانا.

 8-در عید قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است ، همان تکبیرها را بگوید و بعد از آن اضافه کند الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمه الانعام و الحمدالله علی ما ابلانا ، ولی اگر روز عید قربان در منا باشد این تکبیرات را بعد از پانزده نماز میگوید که اول آن نماز ظهر روز عید و آخر آن نماز صبح روز سیزدهم ذی الحجه است.

9-نماز عید را در فضای باز بخواند نه زیر سقف.

اموری که در نماز جماعت مستحب است:

مستحب است امور زیر به امید ثواب الهی در جماعت رعایت شود

1-اگر ماموم یک مرد است در طرف راست امام ، کمی عقبتر از او بایستد و اگر یک زن است در طرف راست امام طوری بایستد که جای سجده اش مساوی زانو یا قدم امام باشد و اگر یک مرد و یک زن یا یک مرد و چند زن باشند مرد طرف راست امام و باقی پشت سر امام می ایستند و اگر چند مرد یا چند زن باشند همه پشت سر امام می ایستند و اگر چئند مرد و چند زن باشند مردها پشت سر امام و زنها پشت سر مردها بایستند.

2-اگر امام و ماموم هر دو زن باشند در یک صف می ایستند، ولی امام کمی جلوتر می ایستد.

3-امام در وسط صف بایستد و اهل علم و فضیلت و تقوا در صف اول بایستند.

4-صفهای جماعت منظم باشد آنچنان که شانه های آنان ردیف یکدیگر قرار گیرد و میان کسانیکه در یک صف ایستاده اند فاصله ای نباشد.

5-بعد از گفتن قدقامت الصلوه مامومین همگی برخیزند و آماد ه جماعت شوند.

6-امام جماعت حال مامومی را که از دیگران ضعیفتر است رعایت کند و عجله نکند تا افراد  ضعیف به او برسند،همچنین رکوع و سجود و قنوت را زیاد طولانی نکند ، مگر اینکه بداند  همه کسانیکه به او اقتدا کرده  اند آمادگی د ارند

7-امام جماعت هنگام قرائت حمد و سوره صدای خود را بلند کند تا مامومین بشنوند ولی نه بیششش از اندازه

8-اگر امام در رکوع بفهمد شخص یا اشخاصی تازه رسیده اند و میخواهند اقتدا کنند رکوع را کمی طول بدهد تا به او برسند ، ولی بیش از دو برابر رکوع معمولی طول ندهد هر چند بداند شخص یا اشخاص دیگری نیز میخواهند اقتدا کنند.

 



نظر  

نوشته شده توسط خادمی در دوشنبه 90/9/28 ساعت 1:27 عصر موضوع | لینک ثابت